Houtbewerking


traject Houtbewerking 2016-2017 (2 trajecten)

06/2017 De afgelopen weken hebben de kinderen, tussen alle schoolreisjes en excursie door, gewerkt aan hun eigen projecten. Het bleek nog verdraaid lastig om een eigen werkstuk te bedenken en ook te maken zoals het bedacht was. De kinderen hebben hiermee geleerd om hun eigen planning aan te passen, en het werkstuk naar hun eigen vaardigheden in te richten. Toch zijn de resultaten niet mals; een 'ramp' voor de skatestep, een smartphone(+pennen)standaard, een fidgetspinner, kapstok met pettenvak en ga zo maar door. We zijn trots op hoe iedereen hier zijn best gedaan heeft, en wie weet zien we een aantal volgend schooljaar weer terug. 

04/2017 We knallen maar door! Letterlijk en figuurlijk ook, want na een huisje voor de vogels hebben we iets voor onszelf gemaakt. Wie wil er nou niet zijn eigen elastiekpistool maken? Er zijn heel wat zaagjes gesneuveld in het proces, tot er op een gegeven moment werd geroepen; "Yes, mijn zaagje is niet gebroken en ik ben klaar. Ik ben master in figuurzagen!" We moesten figuurzagen, schuren en vijlen. Daarnaast moest er goed afgetekend worden, om het mechanisme van de trekker in het binnenwerk goed passend te krijgen. Dan kunnen daar vervolgens de zijkanten weer op gemonteerd worden, et voila! 

04/2017 De eerste werkstukken van traject 2 zijn mee naar huis! Waar we vorig jaar de plankjes al kant en klaar aanleverden, hebben de kinderen nu alles afgemeten, gezaagd, geschuurd en aan elkaar gelijmd en in elkaar getimmerd. Goed zagen bleek wel wat aandacht nodig te hebben, maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. Wat zijn er rechte zaagsnedes te zien! Ook nauwkeurig aftekenen heeft hier aan bijgedragen. Voor de 'finishing touch' is het hout in de beits gezet, en daarmee is het vurenhout ook meteen bestand tegen het weer. Met wat afplaktape zijn er door een aantal kinderen motieven aangebracht, zodat het qua vormgeving ook verantwoord is. 

03/2017 We zijn van start gegaan met het 2e traject dit jaar. Nieuwe groep en dus nieuwe creaties. De start is veelbelovend!

De eerste bijeenkomsten is er veel nadruk gelegd op hoe zaag je op de juiste manier, en hoe kan je leren om precies te meten en af te tekenen. Met het zagen van het nestkastje zijn de resultaten meteen zichtbaar, gaaf! 

02/2017 En daar zijn ze dan, de eigen creaties van de 1e groep dit jaar! De kinderen hebben deze modellen zelf bedacht, ontworpen en uitgewerkt. Daarbij heeft iedereen elkaar geholpen, er is supergoed samengewerkt. (alle foto's komen er z.s.m. op)

11/2016 De vogelhuisjes zijn al even geleden mee naar huis gegaan. Maar goed ook, want het volgende werkstuk is ook al af! De kinderen hebben een te gekke lamp gemaakt. Op het bureau, een nachtkastje of midden in de kamer, het zou allemaal kunnen. De één geeft hem cadeau terwijl de ander hem een prominente plek in huis geeft. Nieuwe vaardigheid met dit werkstuk is het gebruik van een deuvelverbinding in combinatie met houtlijm. Er zijn geen spijkers aan te pas gekomen. 

10/2016 We zijn weer gestart! De 1e groep is gestart met het eerste project: een vogelhuis. Meten, aftekenen, zagen, lijmen en timmeren, ze hebben alle vaardigheden nodig. Er wordt zelfs in verstek gezaagd, een mooie aanleiding om stil te staan bij hoeken en graden. Op deze manier is zelfs wiskunde leuk :-) En we hebben een dag assistentie van een student van het Ichthus College Dronten (1e foto), super om zo samen te werken!


Houtbewerking (pilot) 2015-2016 (1 traject)

07/2016 Het is zover, de eigen creaties zijn af! Na weken tekenen, gummen, aftekenen, zagen, lijmen, timmeren, schuren en verven hebben alle kinderen hun eigen ontwerp gerealiseerd. Hieronder foto's van de eindresultaten, super gedaan allemaal!

06/2016 Nu de windmolens af zijn, is het tijd voor de kinderen om hun eigen creaties te bedenken, ontwerpen en uittekenen om ze daarna zelf te gaan produceren. De meest uiteenlopende designs komen langs, erg mooi om te zien! Het maken van de eigen producten is ook al gestart, hieronder enkele foto's van dat proces.

 

05/2016 Tijdens les 3 en les 4 is er een eigen windmolen gemaakt. De constructies worden complexer, en dat merken de kinderen! Ze moesten nauwkeuriger en geduldiger werken. De wieken van de molen bijvoorbeeld; er moest een ronding in worden aangebracht door de curve uit te meten, af te tekenen en met een houtvijl rond af te schaven. Dat geheel werd dan op een oude houten kegel gemonteerd, met een lagerwerk in de verbinding want de molen moet natuurlijk wel kunnen draaien. De eindresultaten mogen er wederom zijn, goed gedaan allemaal!

05/2016 Tijdens de eerste les hebben de kinderen een vogelhuisje gemaakt. Geoefende vaardigheden tijdens deze les: zagen, timmeren, aftekenen. In de tweede les hebben de kinderen een achthoekig dienblad met opstaande rand gemaakt. Zoals gezegd, ze moeten met hun handen én hoofd bezig dus de uitleg over hoeken en graden mocht niet ontbreken. Misschien nog wat vroeg voor een enkeling, maar kwaad kan het zeker niet! Zie de foto's hieronder voor een korte impressie.


05/2016 Traject Houtbewerking

De eerste samenwerking van de KennisWerkPlaats en meubelmaker Jesse Jonker is een feit! Vanuit het atelier ontwerpen Jesse en Frank lessenreeksen in het kader van houtbewerking. Doelstelling is om ´doeners' een plek te bieden buiten de klas, waar zij zowel met hun hoofd als met hun handen aan de slag kunnen. In het begin van het traject worden er basisvaardigheden bijgebracht zoals timmeren, zagen, vijlen, lijmen en schuren. Gaandeweg gaat de moeilijkheidsgraad omhoog, maar krijgen de kinderen ook meer vrijheid om zelf objecten te ontwerpen en te maken.